نقش هشت سال دفاع در ساختار فرهنگ عمومي كشور
مقاومت هشت سالهي ملت ايران در جنگ تحميلي، توانمندي ايدئولوژي اسلام را به عنوان مقولهاي فرهنگي و سياسي در عصر حاضر بار ديگر به اثبات رسانده است و جوهر مقاومت و پايداري را در برابر مطامع استكبار و تئوريهاي تحميلي به عنوان سمبل بازيافت هويت ديني و اقتدار فرهنگي وارد زندگي مردم كرده است. فراتر از اين، امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله)، روح مبارزه و حفظ انگيزه دفاعي را تبلور دين و دينداري ميدانند.
امام راحل قدس سره در پيام به گورباچف رئيس جمهور وقت اتحاد جماهير شوروي (سابق) فرمودهاند:
ديني كه در آن مبارزه با قدرتها نباشد، دقيقا افيون تودههاست.
و همچنين در صدر فرمان برائت فرمودهاند:
آنها كه تصور ميكنند مبارزه در راه استقلال و آزادي فلسطين و مظلومين جهان با سرمايه داري و رفاه طلبي منافات ندارد، با الفباي مبارزه بيگانهاند، آنهايي هم كه تصور ميكنند سرمايه داران و مرفههاي بيدرد با نصيحت و موعظه و پند واندرز متنبه ميشوند و به مبارزان راه آزادي پيوسته و يا به آنها كمك ميكنند، آب در هاون ميكوبند. (1)
نقش هشت سال دفاع در ساختار فرهنگ عمومي كشور
مقاومت هشت سالهي ملت ايران در جنگ تحميلي، توانمندي ايدئولوژي اسلام را به عنوان مقولهاي فرهنگي و سياسي در عصر حاضر بار ديگر به اثبات رسانده است و جوهر مقاومت و پايداري را در برابر مطامع استكبار و تئوريهاي تحميلي به عنوان سمبل بازيافت هويت ديني و اقتدار فرهنگي وارد زندگي مردم كرده است. فراتر از اين، امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله)، روح مبارزه و حفظ انگيزه دفاعي را تبلور دين و دينداري ميدانند.
امام راحل قدس سره در پيام به گورباچف رئيس جمهور وقت اتحاد جماهير شوروي (سابق) فرمودهاند:
ديني كه در آن مبارزه با قدرتها نباشد، دقيقا افيون تودههاست.
و همچنين در صدر فرمان برائت فرمودهاند:
آنها كه تصور ميكنند مبارزه در راه استقلال و آزادي فلسطين و مظلومين جهان با سرمايه داري و رفاه طلبي منافات ندارد، با الفباي مبارزه بيگانهاند، آنهايي هم كه تصور ميكنند سرمايه داران و مرفههاي بيدرد با نصيحت و موعظه و پند واندرز متنبه ميشوند و به مبارزان راه آزادي پيوسته و يا به آنها كمك ميكنند، آب در هاون ميكوبند. (1)
امام خامنه اي (مدظله) نيز مقاومت در جنگ تحميلي و ايستادگي در مقابل تهديد غرب و احساس عزت و استقلال در مقابل ابرقدرتهاي عالم را نعمت با ارزشي ميدانند كه ناشي از بقاياي فرهنگ اسلامي است. هشت سال دفاع مقدس، آزمون عيني انديشهي امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله) مبني بر كارا بودن مفاهيم فرهنگي و ارزشهاي اخلاقي بوده است و مكتب اسلام را به عنوان مظهر نوانديشي، در فرايند تاريخي حركتهاي احياگر به جهان عرضه كرده است و از اين روست كه امام راحل قدس سره در پيامي به روحانيت معظم فرمودهاند:
هر روز ما در جنگ بركتي داشتهايم كه در همه صحنهها از آن استفاده كردهايم...
ما انقلابمان را در جنگ صادر كردهايم...
ما در جنگ ريشههاي انقلاب پربار اسلاميمان را محكم كرديم. (2)
امام راحل قدس سره همهي اين بركات را ناشي از مجاهدات و حماسه آفرينيهاي ملت شجاع ايران در هشت سال دفاع مقدس ميدانند و ميفرمايند:
جنگ ما كمك به فتح افعانستان را به دنبال داشت...
جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال داشت...
جنگ ما بيداري پاكستان و هندوستان را به دنبال خواهد داشت...
جنگ ما موجب شد كه تمامي سردمداران نظامهاي فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند...
صداي اسلام خواهي افريقا از جنگ هشت ساله ماست...
علاقه به اسلام شناسي مردم در آمريكا و اروپا و آسيا و آفريقا، يعني در كل جهان، از جنگ هشت سالهي ماست.
به هر حال هشت سال دفاع مقدس، مقطع تجربه شدهاي است كه بسياري از مفاهيم اخلاقي را كه در زير ساخت نظام فرهنگي و سياسي كشور مؤثرند عينيت بخشيده و مفاهيمي چون: ايثار، شهادت طلبي، خداباوري، وارستگي، عشق، وحدت، شجاعت، پايداري و... آثار و نقش كارساز خود را در انديشه، منش، رفتار، نظام فرهنگي، نظام معيشتي و... به خوبي نشان داده است و اينك در تكوين ساختار فرهنگ عمومي كشور ميتوانند مفاهيم اخلاقي و عناصر فرهنگي را تعريف كنند و در اختيار مسؤولين فرهنگي كشور و صاحب نظران قرار دهند.
بديهي است ملت ما امروز با داشتن مفاخر و دستاوردهاي گرانبهاي دوران دفاع مقدس در تدوين الگوي فرهنگي، نيازمند قبول مباني تئوريك متناسب با تحول، از ديگران نيست. كساني كه در اين زمينه ترديد به خود راه ميدهند، در حقيقت ارزشهاي دفاع مقدس را درك نكردهاند و يا اينكه در برابر مدرنيسم و عقلانيت جديد فرهنگ غرب سست شدهاند. حركت كند و كم بها و بعضا ناباورانه ما در نظام بندي و تثبيت ارزشهاي دفاع مقدس، به عنوان مهمترين و كاملترين الگوهاي توسعه فرهنگي، بار ديگر اين فرصت را به روشنفكران بيمار داده است تا جمهوري اسلامي را در كوران مواجهه با مسائل و مشكلات گوناگون قرار دهند و بازانديشي توسعهي غربي را به عنوان مبناي تئوريك دوران سازندگي در ايران با جرأت تمام مطرح نمايند. همچنين عناصر فرهنگي و هنري كشور ما نيز تمايل پذيري خود را در برخي از موارد حفظ كرده و قوارهي موزون و مناسب خود را در رابطه با ارزشهاي انسان ساز دفاع مقدس پيدا ميكنند. از اين رو امام خامنه اي (مدظله) با محوري توصيف كردن اصلاح عمومي كشور، اختصاص تمام فعاليتهاي وزارتخانه بزرگي چون فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين مهم كاري بجا و با اهميت دانستهاند.
پي نوشتها:
1- 1367/4/29
2- 1367/12/3
منبع: كتاب كارآمدي سياست دفاعي از ديدگاه امام خامنه اي (مدظله العالي)
(3) نظر
دسته ها : دستاوردهاي دفاع مقدس در ابعاد و عرصه هاي مختلف
بيانات امام خميني (رض) در اهميت دفاع
وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net
دفاع از نظر امام خميني (رض) از جايگاه و اهميت ويژهاي برخوردار است؛ به طوري كه آن را پرورش دهندهي جوهر انسانيت و مايهي بروز شجاعت در انسان ميداند:
جنگ خيلي خوب است از يك جهت و آن اين است كه شجاعتي را كه در باطن انسان است، بروز ميدهد و تحرك براي انسان حاصل ميشود. انسان از آن خمودي بيرون ميآيد.» (1)
همچنين امام راحل (ره) جنگ و دفاع را ابزاري ميداند كه با آن موانع از سر راه رشد و تكامل جوامع اسلامي برداشته ميشود: «اين يك رحمتي است، صورتش انسان فكر ميكند كه كشتار است، لكن واقعش بيرون كردن يك موانعي از سر راه انسانيت است.» (2)
مخصوصا كشوري كه انقلاب اسلامي كرده است و اجراي احكام نوراني اسلام را در همهي زمينهها هدف قرار داده است، دفاع و جهاد براي او تكليفي شرعي و الهي ميشود و صرف نظر از تأثيرات فردي و اجتماعي، بايد آن را به عنوان يك تكليف شرعي مورد توجه قرار دهد. در همين باره نيز امام خميني (رض) چنين فرمودهاند:
«آحاد مردم يكييكيشان تكليف دارند براي حفظ جمهوري اسلامي؛ يك واجب عيني، اهم مسائل واجبات دنيا، اهم است و از نماز اهميتش بيشتر است. براي اينكه اين حفظ اسلام است، نماز فرع اسلام است، اين تكليف براي همه ماست.»
به طوري كه ملاحظه ميشود، دفاع و جهاد در اسلام، اهميتي چند جانبه دارد كه اهم آن را به شرح زير ميتوان خلاصه كرد:
الف: تقويت جوهرهي انسانيت و آبديده كردن روح انسان در حوادث و مشكلات
ب: بروز و ظهور عنصر شجاعت و مقاومت در انسان مؤمن و دفع رخوتها و سستيها.ج: دفع موانع از مسير تكامل و رشد جامعهي اسلامي و قطع طمع دشمنان در حمله به كشوري مقاوم و آماده دفاع.
د: وجوب شرعي جهاد و دفاع در كنار ديگر واجبات ديني، به عنوان قويترين نمود انگيزهي دفاعي در اقشار مختلف جامعه انساني
پي نوشتها:
1- صحيفه ي نور، ج13، ص 108
2- همان، ج16، ص 2
منبع: كتاب سيري در انديشه دفاعي حضرت امام خميني (رض)
(2) نظر
دسته ها : دشمن شناسي ؛ استكبار ستيزي و مقاومت اسلامي
فتح جبهه ها با تكبير اهل ايمان
وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net
فرق است ما بين يك جمعيتي كه در شبي كه فردا براي او خطر است و ميخواهد به لشكر كفر هجوم ببرد به مناجات خدا ميايستد با آن كساني كه وقتي كه ميخواهند به جنگ بيايند اول با فشار است و بعد هم كه محال آنها را ميبينند آلات لهو و لعب در آنجا هست. فرق است ما بين آنهايي كه براي خدا قيام كردهاند و آنهايي كه براي طاغوت. شما در راه خدا داريد جنگ ميكنيد و اين علامت ايمان شماست و آنها در راه طاغوت دارند جنگ ميكنند و اين علامت كفر آنهاست. مادامي كه اين مطلب در بين شما باقي است - توجه به خدا و ياري خواستن از مبدأ قدرت - شما قدرتمند هستيد.
شما را اين وحدت كلمه در زير سايه توحيد و در زير پرچم اسلام به اين فتحها و پيروزيها ميرساند. اين تكبيرهايي كه در شبي كه براي شهادت كمر بستيد ميگوييد، اينها پشتيبان شماست. جنود غيبيه همان طور كه در صدر اسلام پشتيبان لشكر اسلام بود و آن لشكر كوچك اسلام بر لشكر روم با آن بساط و بر لشكر ايران آن وقت با آن بساط غلبه كرد. به واسطه آن تأييدات غيبي و ملائكه الهي بود. شما امروز همان وضعيت را داريد براي خدا قيام كرديد و مقابل مستكبرين و مقابل كفار و مطمئن باشيد كه جنود غيبيه با شماست و هر يك شما در مقابل چندين نفر از آنها ميتواند عرض اندام كند.
شما ميدانيد كه تمام كشورها تقريبا پشتيبان صدامند و به او هم پول ميرسانند و هم اسلحه ميرسانند و هم نفرات ميفرستند بسياريشان، و ما بحمدالله نه احتياج به پول ديگران داريم و نه احتياجي به پرسنل ديگران داريم و نه احتياج به تاييد ديگران. ما كه اتكايمان به خداست از كي تأييد بخواهيم؟ ما كه اتكايمان به مبدأ غني مطلق است از كي خواستار جهات مادي بشويم؟ ما كه با تكبير اين جبههها را فتح ميكنيم از كي بخواهيم كه با ما همراهي كند؟ ما از خدا ميخواهيم. ما از خدا ميخواهيم كه با آن جنود غيبيه كه دارد و با آن ملائكة الله كه هست به ما كمك بفرمايد و ميفرمايد، لكن شرط اين است ما به عهد خود باقي باشيم، عهدي كه با اسلام داريم، حفظ اسلام، حفظ كشور اسلامي، حفظ نواميس اسلامي. ما بايد اين توجه را هيچ وقت از خود بيرون نكنيم، از مغز خود بيرون نكنيم كه ما بندگان خدا هستيم و در راه او و در سبيل او حركت ميكنيم و پيشروي ميكنيم. اگر شهادت نصيب شد سعادت است و اگر پيروزي نصيب شد سعادت است. (1)
پي نوشتها:
1- 60/9/11، بيانات امام در جمع پرسنل نيروي هوايي، اعضاي سپاه، دانشجويان افسري، صحيفه نور 15، ص 242
منبع: كتاب جمگ و دفاع در انديشه امام خميني (رض)
(0) نظر
دسته ها : دفاع مقدس از ديدگاه امام خميني (ره)
پيش درآمد آتش بس
جنگ خليج فارس (ايران و عراق)، طولانيترين جنگ تاريخ معاصر از زمان نبرد واترلو به شمار ميرود. اين جنگ از 22 سپتامبر 1980، يعني زماني كه نيروهاي عراق به سرزمين ايران تجاوز كردند، آغاز شد و تا 20 اوت 1988، يعني زمان اجراي آتش بس مؤثر رسمي بين ايران و عراق ادامه داشت. فرصتهاي جنگي عراق زماني به پايان رسيد كه در سپتامبر 1981، ايران با حملات متقابل به موفقيتهاي اوليه اين كشور پايان داد و محاصره آبادان را درهم شكست. پيشرويهاي ايران، عراق را وادار كرد تا در ژوئن 1982، از قلمروي ايران عقب نشيني كند. در اين هنگام، عراق تقاضاي آتش بس كرد، اما ايران به دليل حضور ارتش عراق در بخشهاي عمدهاي از خاك اين كشور هم چنان بر خواستههاي خود مبني بر پايان دادن به رژيم صدام حسين و جبران خسارتهاي وارده پا فشاري مينمود.
هر چند در آغاز جنگ، ايران نشان داد كه تنها، براي دفاع از خود ميجنگد، اما به زودي درصدد برآمد تا با تنبيه متجاوز، حقوق حقه خويش را بدست آورد؛ بنابراين، در اواسط جولاي 1982، از مرزها گذشت و به خاك عراق وارد شد. از اين به بعد، ايران سياستي را دنبال كرد كه هدف آن تسليم بدون قيد و شرط عراق بدون معامله با رژيم صدام حسين بود. با اين حال، ايران در بعضي از مواقع ميخواست مذاكراتي را از موضع قدرت انجام دهد، به ويژه پس از فتح فاو در فوريه 1986 (تا اين كه آن را در آوريل 1988 مجددا از دست داد)، كه رژيم [امام] خميني (ره) در صدد بود متجاوز را تنبيه كند.
از سوي ديگر، عراق بعد از اين كه ناگزير شد تا موضع دفاعي را اتخاذ كند، درصدد گسترش جنگ برآمد و براي تحميل آتش بس به ابر قدرتها فشار آورد. در اوايل سال 1984، عراق نفتكشهاي ايران را هدف حملات هوايي قرار داد و در مقابل، ايران نيز با حمله به نفتكشهاي كشورهاي عربي ساحل خليج فارس به عراق پاسخ داد. به همان اندازه كه پاي ابر قدرتها براي حمايت از كشتيراني بيطرف به خليج فارس كشيده ميشد، فشار بينالمللي براي يافتن راه حلي ديپلماتيك نيز تشديد ميگرديد.
وبلاگ روايت هشت - revayate8.tebyan.net
در 20 جولاي 1987، درست قبل از حركت امريكا براي اسكورت نفتكشهاي مجددا پرچم گذاري شده كويت، شوراي امنيت قطعنامه 598 را تصويب كرد. بلافاصله بعد از تصويب قرارداد، عراق اعلام كرد، در صورتي كه ايران قطعنامه آتش بس را قبول كند، عراق نيز آن را خواهد پذيرفت. به هر حال، ايران اعلام كرد تا زماني كه كميسيوني براي تعيين متجاوز تشكيل نشود، از قبول قطعنامه خودداري خواهد كرد. جنگ خليج فارس با تعهد فزاينده بين المللي براي عمليات پرچمگذاري و مين روبي پيچيدهتر شد. بعد از نيمه سال 1987، حضور بين المللي گسترده در خليج فارس كم كم به برخورد نظامي ميان نيروي ايران و نيروي دريايي امريكا انجاميد.
در فوريه 1988، جنگ شهرها شاهد اصابت 190 فروند موشك عراقي به تهران بود، در حالي كه ايران به دليل فقدان موشك كافي نميتوانست در اين سطح، با عراق مقابله به مثل كند. در مارس 1988، موشكباران تهران و حمله شيميايي عراق به حلبچه كه به طور مستقيم از تلويزيون ايران پخش شد، روحيه مردم را تضعيف كرد. هنگامي كه در 17 آوريل 1988، عراق فاو را پس گرفت و ماشين نظامي هجومي خود را به سلاحهاي شيميايي تجهيز كرد، معلوم شد كه ايران در موضع ضعف قرار داد.
در 18 جولاي 1988، ايران با پي گيري همه جانبه اقدامات ديپلماتيك قطعنامه 598 را پذيرفت. اين امر در 8 اوت به پذيرش آتش بس از سوي دو طرف انجاميد و در 20 اوت 1988، لازم الاجرا شد. هنگامي كه در 25 اوت، مذاكرات مستقيم آغاز گرديد، عراق طرف برتر ميدان نبرد بود و بعد از اعلام تاريخ برقراري آتش بس نيز به پيشروي خود عليه ايران ادامه داد و تلاش كرد تا با به اسارت گرفتن تعداد بيشتري از نيروهاي ايراني تا حد امكان موقعيت خود را در مذاكرات مربوط به مبادله اسيران، تقويت كند. همچنين، علي رغم اين كه به روشني لزوم عقب نشيني نيروها به مرزهاي شناخته شده، پيشبيني شده بود، قسمتهاي زيادي از ايران را تصرف كرد. بنابر گزارش، يك روز قبل از اين كه مذاكرات مستقيم آغاز شود، عراق در حمله به شورشيان شمال به طور مؤثر، از سلاحهاي شيميايي استفاده كرد و به موازات مرز، جايي كه آن را منطقه آزاد شده مينامند حركت و طبق گزارشي، حدود هزار روستا را ويران كرد. در نتيجه، بيش از صد هزار نفر آواره به سوي تركيه و ايران سرازير شدند.
منبع: كتاب ايران، عراق و مذاكرات آتش بس
(4) نظر
دسته ها : دشمن شناسي ؛ استكبار ستيزي و مقاومت اسلامي
جهاد ابتدايي و دفاعي از ديدگان امام راحل
امام راحل (ره) در تعريف جهاد آن را به دو بخش تقسيم كرده و ميفرمايند:
«در اسلام دو گونه جنگ است كه يكي را جهاد ميگويند و آن كشورگيري است، با شرطهايي كه براي آن شده است. و ديگري جنگ براي استقلال كشور و دفع اجانب از آن است. جهاد كه عبارت از كشورگيري و فتح ممالك است، پس از آن است كه دولت اسلامي با وجود امام يا به امر تشكيل شود و در اين صورت اسلام بر تمام مردان كه به حد بلوغ رسيده باشند و افتاده و عاجز نباشند و مملوك كه از افراد اجانب است نباشند، واجب كرده است كه براي
كشورگيري حاضر شوند». [1] .
«و اما قسم دوم از جنگ اسلامي كه به نام دفاع اسم برده شده و آن جنگيدن براي حفظ استقلال كشور و دفاع از جانب است. به هيچ وجه مشروط به وجود امام يا نائب امام نيست و كسي از مجهتدين نگفته كه دفاع را بايد با امام يا جانشين آن كرد، بلكه بر تمام افراد توده واجب است به حكم اسلام از كشور اسلامي حفاظت كنند و استقلال آن را پا بر جا نمايند.» [2] .
منبع: سيري در انديشه دفاعي امام خميني