سرداران شهيد

وبلاگ خبري،مذهبي،اجتماعي،فرهنگي ازگروه وبلاگهاي مؤسّسه فرهنگي هُدانت بامديريت حجّة السلام حاج سيدمحمدباقري پور

سرداران شهيد

۱۷۶ بازديد

وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net

نقش هشت سال دفاع در ساختار فرهنگ عمومي كشور

مقاومت هشت ساله‏ي ملت ايران در جنگ تحميلي، توانمندي ايدئولوژي اسلام را به عنوان مقوله‏اي فرهنگي و سياسي در عصر حاضر بار ديگر به اثبات رسانده است و جوهر مقاومت و پايداري را در برابر مطامع استكبار و تئوري‏هاي تحميلي به عنوان سمبل بازيافت هويت ديني و اقتدار فرهنگي وارد زندگي مردم كرده است. فراتر از اين، امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله)، روح مبارزه و حفظ انگيزه دفاعي را تبلور دين و دينداري مي‏دانند.

امام راحل قدس سره در پيام به گورباچف رئيس جمهور وقت اتحاد جماهير شوروي (سابق) فرموده‏اند:

ديني كه در آن مبارزه با قدرت‏ها نباشد، دقيقا افيون توده‏هاست.

و همچنين در صدر فرمان برائت فرموده‏اند:

آنها كه تصور مي‏كنند مبارزه در راه استقلال و آزادي فلسطين و مظلومين جهان با سرمايه داري و رفاه طلبي منافات ندارد، با الفباي مبارزه بيگانه‏اند، آنهايي هم كه تصور مي‏كنند سرمايه داران و مرفه‏هاي بي‏درد با نصيحت و موعظه و پند واندرز متنبه مي‏شوند و به مبارزان راه آزادي پيوسته و يا به آنها كمك مي‏كنند، آب در هاون مي‏كوبند. (1)

وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net

نقش هشت سال دفاع در ساختار فرهنگ عمومي كشور

مقاومت هشت ساله‏ي ملت ايران در جنگ تحميلي، توانمندي ايدئولوژي اسلام را به عنوان مقوله‏اي فرهنگي و سياسي در عصر حاضر بار ديگر به اثبات رسانده است و جوهر مقاومت و پايداري را در برابر مطامع استكبار و تئوري‏هاي تحميلي به عنوان سمبل بازيافت هويت ديني و اقتدار فرهنگي وارد زندگي مردم كرده است. فراتر از اين، امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله)، روح مبارزه و حفظ انگيزه دفاعي را تبلور دين و دينداري مي‏دانند.

امام راحل قدس سره در پيام به گورباچف رئيس جمهور وقت اتحاد جماهير شوروي (سابق) فرموده‏اند:

ديني كه در آن مبارزه با قدرت‏ها نباشد، دقيقا افيون توده‏هاست.

و همچنين در صدر فرمان برائت فرموده‏اند:

آنها كه تصور مي‏كنند مبارزه در راه استقلال و آزادي فلسطين و مظلومين جهان با سرمايه داري و رفاه طلبي منافات ندارد، با الفباي مبارزه بيگانه‏اند، آنهايي هم كه تصور مي‏كنند سرمايه داران و مرفه‏هاي بي‏درد با نصيحت و موعظه و پند واندرز متنبه مي‏شوند و به مبارزان راه آزادي پيوسته و يا به آنها كمك مي‏كنند، آب در هاون مي‏كوبند. (1)

امام خامنه اي (مدظله) نيز مقاومت در جنگ تحميلي و ايستادگي در مقابل تهديد غرب و احساس عزت و استقلال در مقابل ابرقدرت‏هاي عالم را نعمت با ارزشي مي‏دانند كه ناشي از بقاياي فرهنگ اسلامي است. هشت سال دفاع مقدس، آزمون عيني انديشه‏ي امام راحل قدس سره و امام خامنه اي (مدظله) مبني بر كارا بودن مفاهيم فرهنگي و ارزش‏هاي اخلاقي بوده است و مكتب اسلام را به عنوان مظهر نوانديشي، در فرايند تاريخي حركت‏هاي احياگر به جهان عرضه كرده است و از اين روست كه امام راحل قدس سره در پيامي به روحانيت معظم فرموده‏اند:

هر روز ما در جنگ بركتي داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن استفاده كرده‏ايم...

ما انقلابمان را در جنگ صادر كرده‏ايم...

ما در جنگ ريشه‏هاي انقلاب پربار اسلامي‏مان را محكم كرديم. (2)

امام راحل قدس سره همه‏ي اين بركات را ناشي از مجاهدات و حماسه آفريني‏هاي ملت شجاع ايران در هشت سال دفاع مقدس مي‏دانند و مي‏فرمايند:

جنگ ما كمك به فتح افعانستان را به دنبال داشت...

 

جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال داشت...

جنگ ما بيداري پاكستان و هندوستان را به دنبال خواهد داشت...

جنگ ما موجب شد كه تمامي سردمداران نظامهاي فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند...

صداي اسلام خواهي افريقا از جنگ هشت ساله ماست...

علاقه به اسلام شناسي مردم در آمريكا و اروپا و آسيا و آفريقا، يعني در كل جهان، از جنگ هشت ساله‏ي ماست.

به هر حال هشت سال دفاع مقدس، مقطع تجربه شده‏اي است كه بسياري از مفاهيم اخلاقي را كه در زير ساخت نظام فرهنگي و سياسي كشور مؤثرند عينيت بخشيده و مفاهيمي چون: ايثار، شهادت طلبي، خداباوري، وارستگي، عشق، وحدت، شجاعت، پايداري و... آثار و نقش كارساز خود را در انديشه، منش، رفتار، نظام فرهنگي، نظام معيشتي و... به خوبي نشان داده است و اينك در تكوين ساختار فرهنگ عمومي كشور مي‏توانند مفاهيم اخلاقي و عناصر فرهنگي را تعريف كنند و در اختيار مسؤولين فرهنگي كشور و صاحب نظران قرار دهند.

بديهي است ملت ما امروز با داشتن مفاخر و دستاوردهاي گرانبهاي دوران دفاع مقدس در تدوين الگوي فرهنگي، نيازمند قبول مباني تئوريك متناسب با تحول، از ديگران نيست. كساني كه در اين زمينه ترديد به خود راه مي‏دهند، در حقيقت ارزش‏هاي دفاع مقدس را درك نكرده‏اند و يا اينكه در برابر مدرنيسم و عقلانيت جديد فرهنگ غرب سست شده‏اند. حركت كند و كم بها و بعضا ناباورانه ما در نظام بندي و تثبيت ارزش‏هاي دفاع مقدس، به عنوان مهم‏ترين و كامل‏ترين الگوهاي توسعه فرهنگي، بار ديگر اين فرصت را به روشنفكران بيمار داده است تا جمهوري اسلامي را در كوران مواجهه با مسائل و مشكلات گوناگون قرار دهند و بازانديشي توسعه‏ي غربي را به عنوان مبناي تئوريك دوران سازندگي در ايران با جرأت تمام مطرح نمايند. همچنين عناصر فرهنگي و هنري كشور ما نيز تمايل پذيري خود را در برخي از موارد حفظ كرده و قواره‏ي موزون و مناسب خود را در رابطه با ارزش‏هاي انسان ساز دفاع مقدس پيدا مي‏كنند. از اين رو امام خامنه اي (مدظله) با محوري توصيف كردن اصلاح عمومي كشور، اختصاص تمام فعاليت‏هاي وزارتخانه بزرگي چون فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين مهم كاري بجا و با اهميت دانسته‏اند.

پي نوشتها:

1- 1367/4/29

2- 1367/12/3

منبع: كتاب كارآمدي سياست دفاعي از ديدگاه امام خامنه اي (مدظله العالي)

(3) نظر

دسته ها : دستاوردهاي دفاع مقدس در ابعاد و عرصه هاي مختلف

بيانات امام خميني (رض) در اهميت دفاع

 

وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net

 

دفاع از نظر امام خميني (رض) از جايگاه و اهميت ويژه‏اي برخوردار است؛ به طوري كه آن را پرورش دهنده‏ي جوهر انسانيت و مايه‏ي بروز شجاعت در انسان مي‏داند:

جنگ خيلي خوب است از يك جهت و آن اين است كه شجاعتي را كه در باطن انسان است، بروز مي‏دهد و تحرك براي انسان حاصل مي‏شود. انسان از آن خمودي بيرون مي‏آيد.» (1)

همچنين امام راحل (ره) جنگ و دفاع را ابزاري مي‏داند كه با آن موانع از سر راه رشد و تكامل جوامع اسلامي برداشته مي‏شود: «اين يك رحمتي است، صورتش انسان فكر مي‏كند كه كشتار است، لكن واقعش بيرون كردن يك موانعي از سر راه انسانيت است.» (2)

مخصوصا كشوري كه انقلاب اسلامي كرده است و اجراي احكام نوراني اسلام را در همه‏ي زمينه‏ها هدف قرار داده است، دفاع و جهاد براي او تكليفي شرعي و الهي مي‏شود و صرف نظر از تأثيرات فردي و اجتماعي، بايد آن را به عنوان يك تكليف شرعي مورد توجه قرار دهد. در همين باره نيز امام خميني (رض) چنين فرموده‏اند:

«آحاد مردم يكي‏يكي‏شان تكليف دارند براي حفظ جمهوري اسلامي؛ يك واجب عيني، اهم مسائل واجبات دنيا، اهم است و از نماز اهميتش بيشتر است. براي اينكه اين حفظ اسلام است، نماز فرع اسلام است، اين تكليف براي همه ماست.»

به طوري كه ملاحظه مي‏شود، دفاع و جهاد در اسلام، اهميتي چند جانبه دارد كه اهم آن را به شرح زير مي‏توان خلاصه كرد:

الف: تقويت جوهره‏ي انسانيت و آبديده كردن روح انسان در حوادث و مشكلات

ب: بروز و ظهور عنصر شجاعت و مقاومت در انسان مؤمن و دفع رخوتها و سستيها.ج: دفع موانع از مسير تكامل و رشد جامعه‏ي اسلامي و قطع طمع دشمنان در حمله به كشوري مقاوم و آماده دفاع.

د: وجوب شرعي جهاد و دفاع در كنار ديگر واجبات ديني، به عنوان قويترين نمود انگيزه‏ي دفاعي در اقشار مختلف جامعه انساني

پي نوشتها:

1- صحيفه ي نور، ج13، ص 108

2- همان، ج16، ص 2

منبع: كتاب سيري در انديشه دفاعي حضرت امام خميني (رض)

(2) نظر

دسته ها : دشمن شناسي ؛ استكبار ستيزي و مقاومت اسلامي

فتح جبهه ‏ها با تكبير اهل ايمان

 

وبلاگ روايت هشت - Www.Revayate8.Tebyan.Net

 

فرق است ما بين يك جمعيتي كه در شبي كه فردا براي او خطر است و مي‏خواهد به لشكر كفر هجوم ببرد به مناجات خدا مي‏ايستد با آن كساني كه وقتي كه مي‏خواهند به جنگ بيايند اول با فشار است و بعد هم كه محال آنها را مي‏بينند آلات لهو و لعب در آنجا هست. فرق است ما بين آنهايي كه براي خدا قيام كرده‏اند و آنهايي كه براي طاغوت. شما در راه خدا داريد جنگ مي‏كنيد و اين علامت ايمان شماست و آنها در راه طاغوت دارند جنگ مي‏كنند و اين علامت كفر آنهاست. مادامي كه اين مطلب در بين شما باقي است - توجه به خدا و ياري خواستن از مبدأ قدرت - شما قدرتمند هستيد.

شما را اين وحدت كلمه در زير سايه توحيد و در زير پرچم اسلام به اين فتحها و پيروزيها مي‏رساند. اين تكبيرهايي كه در شبي كه براي شهادت كمر بستيد مي‏گوييد، اينها پشتيبان شماست. جنود غيبيه همان طور كه در صدر اسلام پشتيبان لشكر اسلام بود و آن لشكر كوچك اسلام بر لشكر روم با آن بساط و بر لشكر ايران آن وقت با آن بساط غلبه كرد. به واسطه آن تأييدات غيبي و ملائكه الهي بود. شما امروز همان وضعيت را داريد براي خدا قيام كرديد و مقابل مستكبرين و مقابل كفار و مطمئن باشيد كه جنود غيبيه با شماست و هر يك شما در مقابل چندين نفر از آنها مي‏تواند عرض اندام كند.

شما مي‏دانيد كه تمام كشورها تقريبا پشتيبان صدامند و به او هم پول مي‏رسانند و هم اسلحه مي‏رسانند و هم نفرات مي‏فرستند بسياريشان، و ما بحمدالله نه احتياج به پول ديگران داريم و نه احتياجي به پرسنل ديگران داريم و نه احتياج به تاييد ديگران. ما كه اتكايمان به خداست از كي تأييد بخواهيم؟ ما كه اتكايمان به مبدأ غني مطلق است از كي خواستار جهات مادي بشويم؟ ما كه با تكبير اين جبهه‏ها را فتح مي‏كنيم از كي بخواهيم كه با ما همراهي كند؟ ما از خدا مي‏خواهيم. ما از خدا مي‏خواهيم كه با آن جنود غيبيه كه دارد و با آن ملائكة الله كه هست به ما كمك بفرمايد و مي‏فرمايد، لكن شرط اين است ما به عهد خود باقي باشيم، عهدي كه با اسلام داريم، حفظ اسلام، حفظ كشور اسلامي، حفظ نواميس اسلامي. ما بايد اين توجه را هيچ وقت از خود بيرون نكنيم، از مغز خود بيرون نكنيم كه ما بندگان خدا هستيم و در راه او و در سبيل او حركت مي‏كنيم و پيشروي مي‏كنيم. اگر شهادت نصيب شد سعادت است و اگر پيروزي نصيب شد سعادت است. (1)

پي نوشتها:

1- 60/9/11، بيانات امام در جمع پرسنل نيروي هوايي، اعضاي سپاه، دانشجويان افسري، صحيفه نور 15، ص 242

منبع: كتاب جمگ و دفاع در انديشه امام خميني (رض)

(0) نظر

دسته ها : دفاع مقدس از ديدگاه امام خميني (ره)

پيش درآمد آتش بس

 

جنگ خليج فارس (ايران و عراق)، طولاني‏ترين جنگ تاريخ معاصر از زمان نبرد واترلو به شمار مي‏رود. اين جنگ از 22 سپتامبر 1980، يعني زماني كه نيروهاي عراق به سرزمين ايران تجاوز كردند، آغاز شد و تا 20 اوت 1988، يعني زمان اجراي آتش بس مؤثر رسمي بين ايران و عراق ادامه داشت. فرصت‏هاي جنگي عراق زماني به پايان رسيد كه در سپتامبر 1981، ايران با حملات متقابل به موفقيت‏هاي اوليه اين كشور پايان داد و محاصره آبادان را درهم شكست. پيشروي‏هاي ايران، عراق را وادار كرد تا در ژوئن 1982، از قلمروي ايران عقب نشيني كند. در اين هنگام، عراق تقاضاي آتش بس كرد، اما ايران به دليل حضور ارتش عراق در بخش‏هاي عمده‏اي از خاك اين كشور هم چنان بر خواسته‏هاي خود مبني بر پايان دادن به رژيم صدام حسين و جبران خسارت‏هاي وارده پا فشاري مي‏نمود.

 

هر چند در آغاز جنگ، ايران نشان داد كه تنها، براي دفاع از خود مي‏جنگد، اما به زودي درصدد برآمد تا با تنبيه متجاوز، حقوق حقه خويش را بدست آورد؛ بنابراين، در اواسط جولاي 1982، از مرزها گذشت و به خاك عراق وارد شد. از اين به بعد، ايران سياستي را دنبال كرد كه هدف آن تسليم بدون قيد و شرط عراق بدون معامله با رژيم صدام حسين بود. با اين حال، ايران در بعضي از مواقع مي‏خواست مذاكراتي را از موضع قدرت انجام دهد، به ويژه پس از فتح فاو در فوريه 1986 (تا اين كه آن را در آوريل 1988 مجددا از دست داد)، كه رژيم [امام] خميني (ره) در صدد بود متجاوز را تنبيه كند.

 

از سوي ديگر، عراق بعد از اين كه ناگزير شد تا موضع دفاعي را اتخاذ كند، درصدد گسترش جنگ برآمد و براي تحميل آتش بس به ابر قدرت‏ها فشار آورد. در اوايل سال 1984، عراق نفتكش‏هاي ايران را هدف حملات هوايي قرار داد و در مقابل، ايران نيز با حمله به نفتكش‏هاي كشورهاي عربي ساحل خليج فارس به عراق پاسخ داد. به همان اندازه كه پاي ابر قدرت‏ها براي حمايت از كشتيراني بي‏طرف به خليج فارس كشيده مي‏شد، فشار بين‏المللي براي يافتن راه حلي ديپلماتيك نيز تشديد مي‏گرديد.

 

 وبلاگ روايت هشت - revayate8.tebyan.net

 

در 20 جولاي 1987، درست قبل از حركت امريكا براي اسكورت نفتكش‏هاي مجددا پرچم گذاري شده كويت، شوراي امنيت قطع‏نامه 598 را تصويب كرد. بلافاصله بعد از تصويب قرارداد، عراق اعلام كرد، در صورتي كه ايران قطع‏نامه آتش بس را قبول كند، عراق نيز آن را خواهد پذيرفت. به هر حال، ايران اعلام كرد تا زماني كه كميسيوني براي تعيين متجاوز تشكيل نشود، از قبول قطع‏نامه خودداري خواهد كرد. جنگ خليج فارس با تعهد فزاينده بين المللي براي عمليات پرچم‏گذاري و مين روبي پيچيده‏تر شد. بعد از نيمه سال 1987، حضور بين المللي گسترده در خليج فارس كم كم به برخورد نظامي ميان نيروي ايران و نيروي دريايي امريكا انجاميد.

 

در فوريه 1988، جنگ شهرها شاهد اصابت 190 فروند موشك عراقي به تهران بود، در حالي كه ايران به دليل فقدان موشك كافي نمي‏توانست در اين سطح، با عراق مقابله به مثل كند. در مارس 1988، موشك‏باران تهران و حمله شيميايي عراق به حلبچه كه به طور مستقيم از تلويزيون ايران پخش شد، روحيه مردم را تضعيف كرد. هنگامي كه در 17 آوريل 1988، عراق فاو را پس گرفت و ماشين نظامي هجومي خود را به سلاح‏هاي شيميايي تجهيز كرد، معلوم شد كه ايران در موضع ضعف قرار داد.

 

در 18 جولاي 1988، ايران با پي گيري همه جانبه اقدامات ديپلماتيك قطع‏نامه 598 را پذيرفت. اين امر در 8 اوت به پذيرش آتش بس از سوي دو طرف انجاميد و در 20 اوت 1988، لازم الاجرا شد. هنگامي كه در 25 اوت، مذاكرات مستقيم آغاز گرديد، عراق طرف برتر ميدان نبرد بود و بعد از اعلام تاريخ برقراري آتش بس نيز به پيشروي خود عليه ايران ادامه داد و تلاش كرد تا با به اسارت گرفتن تعداد بيشتري از نيروهاي ايراني تا حد امكان موقعيت خود را در مذاكرات مربوط به مبادله اسيران، تقويت كند. همچنين، علي رغم اين كه به روشني لزوم عقب نشيني نيروها به مرزهاي شناخته شده، پيش‏بيني شده بود، قسمت‏هاي زيادي از ايران را تصرف كرد. بنابر گزارش، يك روز قبل از اين كه مذاكرات مستقيم آغاز شود، عراق در حمله به شورشيان شمال به طور مؤثر، از سلاح‏هاي شيميايي استفاده كرد و به موازات مرز، جايي كه آن را منطقه آزاد شده مي‏نامند حركت و طبق گزارشي، حدود هزار روستا را ويران كرد. در نتيجه، بيش از صد هزار نفر آواره به سوي تركيه و ايران سرازير شدند.

 

منبع: كتاب ايران، عراق و مذاكرات آتش بس

(4) نظر

دسته ها : دشمن شناسي ؛ استكبار ستيزي و مقاومت اسلامي

جهاد ابتدايي و دفاعي از ديدگان امام راحل

 

 

امام راحل (ره) در تعريف جهاد آن را به دو بخش تقسيم كرده و مي‏فرمايند:

«در اسلام دو گونه جنگ است كه يكي را جهاد مي‏گويند و آن كشورگيري است، با شرطهايي كه براي آن شده است. و ديگري جنگ براي استقلال كشور و دفع اجانب از آن است. جهاد كه عبارت از كشورگيري و فتح ممالك است، پس از آن است كه دولت اسلامي با وجود امام يا به امر تشكيل شود و در اين صورت اسلام بر تمام مردان كه به حد بلوغ رسيده باشند و افتاده و عاجز نباشند و مملوك كه از افراد اجانب است نباشند، واجب كرده است كه براي

كشورگيري حاضر شوند». [1] .

«و اما قسم دوم از جنگ اسلامي كه به نام دفاع اسم برده شده و آن جنگيدن براي حفظ استقلال كشور و دفاع از جانب است. به هيچ وجه مشروط به وجود امام يا نائب امام نيست و كسي از مجهتدين نگفته كه دفاع را بايد با امام يا جانشين آن كرد، بلكه بر تمام افراد توده واجب است به حكم اسلام از كشور اسلامي حفاظت كنند و استقلال آن را پا بر جا نمايند.» [2] .

منبع: سيري در انديشه دفاعي امام خميني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.